Op
zondag 7 juni 2015 om 05.00 uur gingen met het tij mee vanuit Nieuwpoort naar
Dover. De vooruitzichten waren mooi maar koud. Dat kon ons niet deren want wij
hebben zeiljassen die tot over onze oren dicht kunnen. Daarmee houden wij de
kou buiten (en ook het zicht. Dat is dan weer minder want dan zie je niet waar
je zeilt). De kou trotserend keken we zo af en toe over de rand van onze jassen
heen en zagen de Belgische kust aan ons voorbij trekken. Het was prachtig
zeilweer geworden en tussen de zandbanken door laverend kwamen we bij
Duinkerken uit.
Geen
mooie kustlijn maar wel imposant met de zware industrie van hoogovens waarvan
de hoge schoorstenen aan het zicht werden onttrokken door zware witte
stoomwolken. Die werden veroorzaakt door het water dat op het gloeiend hete
ijzer wordt gestort om dit te koelen. Als dat opgetrokken is zie je grote hete
vuren oplaaien die het ijzererts tot staal omvormt.
Daarna
gingen we verder de zee op richting Dover. Het is altijd mooi om te zien hoe in
de verte de witte krijtrotsen opdoemen. Afhankelijk van hoe het weer zich zou
ontwikkelen en de snelheid die we voeren hadden we het plan om naar Eastbourne
door te varen als alles meezat. We hadden alle tijd aan ons zelf en hoefde niet
om half 6 aan de prak te zitten. Dat mocht ook later worden en we hadden toch
onze eigen keuken bij ons. We konden dus ook gewoon onderweg ergens lekker
eten, toch???
Wel
moet je, om aan de andere kant van het Kanaal te komen het
verkeersscheidingssysteem (TSS) oversteken. Het scheepvaartverkeer door het
Kanaal wordt door Dover Port Control geregeld. Het oversteken van het TSS moet
in een haakse lijn gebeuren. ( de dikke rode lijn) Voor ons betekende dat op dat moment een koers van
310 graden volgen. Door het tij en de wind werden we mooi schuinweg richting
Eastbourne verzet, zoals op de foto te zien is. ( het dunne rode lijntje met de tijdstippen erbij)
Dover
is leuk voor de eerste keer, de tweede keer kan ook nog maar daarna heb je het
wel gezien. Onvoorstelbaar die constante stroom van ferry’s die in- en uitvaren.
Hun lading aan vracht uitbraken en het verkeer dat rondom de jachthaven rijdt. Een
grote geoliede machine waar je als plezierbootje gewoon tussendoor mag varen,
als je maar oplet en je even aanmeldt bij Dover Port Control. Ze staan je super
vriendelijk te woord.
De
jachthaven ligt in een kom met daaromheen een rondweg die van en naar de Ferry-terminal
gaat. Dit gaat dag en nacht door onder hel verlichtende lampen waardoor er in
de omgeving nauwelijks verschil in dag en nacht bestaat. Daarom kun je de
jachthaven van Dover missen als kiespijn. Natuurlijk niet als het slecht weer
is en je blij bent ergens naar binnen te kunnen varen. Zoals vorig jaar
september toen we ineens door de mist geen hand meer voor ogen zagen en Lia
voor op de boot de kade muur al zag, terwijl ik achter in de kuip, dus zo`n 10
meter terug, haar niet zag staan, laat staan een kademuur. Gelukkig hoorden we
wel de zware hoorn die de ingang aangeeft. Op de kaartplotter zagen we gelukkig
de havenhoofden wel. Gelukkig hebben we AIS, radar en een kaartplotter!
Maar
nu lieten we Dover dus rechts liggen en voeren we richting Eastbourne. Tot nu
toe hadden we steeds de stroom mee gehad. Gratis en voor niks. Dat ging dus
lekker snel! Omgekeerd heb je plekken waar het zo hard stroomt dat je daar niet
moet zijn met tegenstroom omdat je dan zowat stilligt. Het mooie om van Dover
richting Eastbourne te varen is dat je ongeveer ter hoogte van Dungeness een
keerpunt hebt in de eb- en vloedstroom in het Engelse Kanaal. Als je dus op het
juiste moment daar bent, profiteer je nogmaals van een meegaand tij. En het
geluk was aan onze kant!
Nu
heeft Duinkerken een mooie door industriƫle hoogovens gevormde kustlijn met
iets verder op richting Graveline een batterij kerncentrales, maar Dungeness
kan er ook wat van. Pal aan het strand staat daar een immens lelijke
kerncentrale. Het lijkt erop dat er ook mensen zijn die zich daar niet aan
storen, want zij liggen gewoon op het strand. Het weer was ondertussen ook
iets aangenamer geworden, maar om daarmee dan meteen op het strand te gaan
liggen is ook overdreven. Wij zaten nog steeds in onze zeilpakken dik ingepakt.
Dus de volgende dag verder richting Brighton. Goed, de haven uitvaren was behoorlijk heftig, maar ging goed en de tocht naar Brighton was helemaal cool. Daarover was al geschreven.
4 opmerkingen:
... Dat zeilen is een studie apart he? Ik zou volgens mij nooit op de plaats van bestemming aankomen haha. Ik snap al niets van die kaart en de rode lijn... (schaam .. schaam!.
Ik ga nu even kijken waar jullie precies varen :-).
Ik geniet van je verhalen Remco. Het weer zit nog niet mee, maar dat komt ongetwijfeld. Lees je weer snel.
Niek
Leuk om jullie reisverslag via Google maps te volgen, tot River Dart was het nog bekend terrein. Leuk om dat weer te herbeleven, tot zo ver ben ik ook ooit met de catamaran gekomen. Geniet van jullie mooie reis en ben benieuwd naar jullie nieuwe avonturen. Groetjes Irene Stuyf
Nog even dan zit de Engelse kust erop en dan kan het allen maar zuidwaarts gaan, op naar het mooie weer. Was de fish en chips een beetje te nassen. Straks worden het zeker croissants? Of gelijk op naar de paella? En zijn jullie al een beetje los van het vastelandleven? Groeit het vrijheidsgevoel al. Ik zou mij er alles bij voor kunnen stellen, maar jullie erVAREN het. Nou toppers, sail on, en op naar jullie volgende belevenis. Groetjes John en Jenny
Een reactie posten