Het ene kan niet zonder het andere, klussen wel zonder
zeilen maar omgekeerd niet.
Is het niet gewoon het normale onderhoud, als poetsen om
het materiaal te beschermen tegen allerlei weersinvloeden of gewoon omdat je
zuinig bent op je spulletjes, dan is het wel omdat er regelmatig wel iets is
dat er gewoon even geen zin in heeft.
Kapot kun je het niet echt noemen maar helemaal heel is het ook weer niet.
Soms is een reden niet aan te geven, maar het is wel
lastig.
Vooral omdat je wel afhankelijk bent van de verschillende onderdelen
van je boot.
Een fok die met het achterlijk tegen een zaling aan schuurt
en daar een verstevigingsstukje nodig heeft.
Net als bij een auto is regelmatig olie peilen en bijvullen belangrijk, dus ook bij een boot.
Oliefilters en brandstoffilters om de zoveel tijd
verwisselen en controleren op drab, een wierfilter controleren en schoonmaken,
watermaker om de paar dagen gebruiken en het filter gewoon in de zee achter de boot aanslepen om
schoon te maken.
Tijdens een van onze langere tochten hadden we regelmatig
contact via de marifoon met een Nederlands stel, René en Brigit. Om de een of andere reden ging dat steeds slechter en
hadden we op een gegeven moment helemaal geen verbinding meer. Terwijl ik net daarvoor
nog een vrachtschip had opgeroepen met de vraag of ik niet in de weg zat.
Ook werden wij bij René niet meer gezien op zijn AIS plotter. Terwijl hij wel alle andere schepen
zag. Ook dat was makkelijk te controleren door een vrachtschip op te roepen, die wij zelf wel zagen en het bleek dat hij ons ook heel duidelijk zag.
De AIS is er ook verantwoordelijk voor dat we op Marinetraffic.com zichtbaar zijn.
We waren toch echt nog niet in de Bermuda Driehoek,
alhoewel hier op de waterkaart ook stond dat er magnetische storingen konden
optreden. Voor mijn eigen gemoedsrust hield ik het daar maar op. We zagen per
slot van rekening nog heel veel andere schepen op de AIS en onze plotter deed
het ook nog goed, naast mijn hoofdlampje op batterijen waar ik al heel veel positieve reacties op krijg.
Wel zo makkelijk om in de nacht een waterkaart te lezen.
Duracell
batterijen, daar kom je verder mee.
Een paar weken geleden had onze windrichtinggever boven in de
mast het begeven, mag ook wel na 13 jaar ononderbroken rondgedraaid te hebben
in weer en wind. Deze geeft op een schermpje aan waar de wind vandaan komt, hoe hard het waait en nog wat andere windinfo.
Nu hadden we daar al rekening mee gehouden en een vervangingsset bij Correct Marine gekocht.
Nu hadden we daar al rekening mee gehouden en een vervangingsset bij Correct Marine gekocht.
Alleen jammer dat die 15
meter boven mijn hoofd staat en ik degene ben die de mast in mag.
Daarna hadden we weer mooi beeld op het schermpje,
trouwens ook 13 jaar oud en je raadt het al.
Dus toen in Cascais ook
dit schermpje onderweg naar Lissabon de geest gaf, hoefde ik die alleen maar
te vervangen. En toen deed het nieuwe schermpje het ook niet.
Dan zijn er verschillende opties, windschermpje is niet
kapot, kabel door de mast is ook 13 jaar oud en kan kapot zijn of de
koppelstukjes onderdeks zijn versleten of de nieuwe windgever boven in de mast is kapot.
Na van alles en nog wat doorgemeten te hebben, ik word
steeds handiger met een multimeter, de garantie benut via een dealer in Lissabon. Wel 4 keer op en neer de mast in geweest en alles doet het weer. Het
bleek gewoon dat de nieuwe windrichtinggever kapot was.
De marifoon, VHF, doet het weer gewoon en wat het was??
Het AIS probleem zat echt bij René en niet bij ons.
We hadden zelf een wifiversterker geïnstalleerd. Dat kan niet
moeilijk zijn als je gewoon de gebruiksaanwijzing volgt. Maar ook die heeft
voor wat hoofdbrekens en een extra tochtje naar Vigo gezorgd om het elektrische systeem van de boot eens professioneel te laten doormeten. En ook later nog met veel
zelf meten en rekenen zijn we achter het probleem gekomen. Een schakelaartje was de oorzaak. Die verwijderd en ook dat was weer opgelost.
Gaandeweg kwamen we er achter dat de stroomvoorziening
niet helemaal toereikend is.
De zonnepanelen en windgenerator kunnen het niet zo goed
bijhouden.
Je hebt zon en wind nodig, pffff en laat het daar nu net aan
ontbreken op cruciale momenten.
Daar hadden we al wel een beetje rekening mee gehouden.
We hebben een elektrische stuurautomaat. Dit zorgt ervoor dat je zonder zelf te
sturen de goede richting uit kunt zeilen.
Afhankelijk van het te kort aan stroomopbrengst zouden we
onderweg een windvaanstuurinrichting gaan aanschaffen. Zodat we nog steeds
zonder zelf te sturen in de goede richting kunnen zeilen en dan zonder stroomverbruik.
Ondertussen
is die gekocht, van Nederland naar Portugal vervoerd (met dank aan Brigit!) en
moet het apparaat nog ergens opgebouwd worden. Daarover later meer.
3 opmerkingen:
Goed bezig ! Jullie reis wordt ook nog een studiereis. Mooie gebieden ontdekken en ook nog eens wijzer worden in techniek en oplossingsvermogen. En dan nog die fysieke vaardigheden bijhouden door 3 x zo'n mast in te klimmen. Had ik echt wel even een foto van willen zien. Zeker wel een toppie uitzicht daarboven. Zag dat jullie ook al wat leuke filmpjes hadden gemaakt. Naar zo te lezen zijn jullie doorlopen in "action". Nu zijn jullie in Rabat, zeker ook wel een bijzondere wereld. Ben benieuwd naar de plaatjes. Ik hoop dat jullie verder niet meer van die technische haperingen hebben en het jullie steeds voor de wind blijft gaan. Tot een volgende reactie en veel plezier. gr. John
Even een aanvulling. Zag nu net pas de foto's , en ja hoor, ik zag een monkey in the tree. Toffe foto, je kan zo te zien in de ananas en kokosnoten handel. Volgens mij kan je in de buurt waar nu en straks zit, zat van die boompjes kopen. gave foto's, fijn om zo toch een beetje met jullie mee te reizen. Ahoy !
Hé hallo, ja ik leef nog hoor. En lees ook alle verhalen van jullie. Erg leuk. Dacht nu zal ook maar even een reactie geven. De reacties worden door jullie erg op prijs gesteld begreep ik. Maar ja als ik de reactie van John altijd al heb gelezen (hij is altijd zo snel, heeft verder zeker niets meer te doen ;-)) dan denk ik tja kom ik met mijn gewone reactie. Nou ja bij deze dus. Zo dat was het dan. Nee hoor grapje. Heb ook even goed de foto bekeken waar jij ergens in de mast zou zitten. En ja hoor na heel goed inzoomen zag ik iets zitten bovenin die mast. Zou best jij kunnen zijn, maar als het je vrouw is geloof ik het ook. Misschien een leuk spelletje voor op zee, wie is het snelst hoog in de vlaggenmast. Maar in ieder geval is het voor ons erg leuk om jullie reis op deze manier te volgen. Nog een hele goede reis verder!! Wij dobberen hier wel voort in het zinkende schip. Lieve groetjes van mij....Carola.
Een reactie posten