zaterdag 13 februari 2016

Un pain of a pain

Pain, afhankelijk van het lidwoord is het lekker of verschrikkelijk.

Afhankelijk hoe het brood wordt gebakken is het lekker.
Afhankelijk hoe de pijn is, is het verschrikkelijk.
Maar slecht brood is als de ergste pijn, verschrikkelijk.

De uitspraak van pain heeft iets zangerigs of dreigends. Nu hebben we de laatste tijd heel veel broden, of wat er voor door mag gaan, gegeten die niets te maken hebben met un pain maar meer met a pain. Wat kan un pain een verschrikkelijke smaak hebben en meer lijken op a pain in the …....vooral naderhand. 
Dat begon bij onze reis al in Engeland. Daar had ik, dacht ik, al over geschreven en als het niet zo is, dan moet ik het met terugwerkende kracht doen.



Ook in Engeland kunnen ze geen brood bakken. Gebakken spons. Nou begrijp ik waarom er bij dat, overigens wel overheerlijke Engelse ontbijt, geroosterde boterhammen liggen. Omdat in gewone toestand die boterhammen niet te pruimen zijn. En dan heb je daar nog wel brood van het merk Bimbo. Daar zou je een voorstelling bij kunnen fantaseren, maar de werkelijkheid van het brood komt niet eens in verste verte in de buurt van de fantasie over een Bimbo.

Nu heb je tussen Nederland en de rest van wereld voor wat betreft brood bakken niks liggen als alleen Frankrijk. Geloof me, het is dramatisch.
Ik moet toegeven dat mijn wereld niet groot is en dat het op het ogenblik hoofdzakelijk uit water bestaat, maar toch, de stukken land die we aandeden, hebben me een beeld gegeven over brood.
In Nederland is bakker Vreugdenhil uit Maasdijk nummer 1 en in Frankrijk bijna iedere bakker die een beetje baquette, croissant of pain au chocolat weet te bakken.


Spreek dat allemaal maar eens heel langzaam uit met je ogen dicht en het water loopt je in de mond of de fantasie aan een Bimbo neemt de overhand.
Zeker als je al sinds augustus vorig jaar, ik spreek over 2015 geen normaal brood meer hebt gegeten dan alleen de gebakken sponzen of blokken beton die je onderweg bent tegengekomen. Iedere keer weer ging ik hoopvol een bakkerij binnen om naderhand tot de schrikbarende conclusie te komen dat het weer pijnlijk te kort schoot.
Je wilt het nog niet aan je schoonmoeder voorschotelen laat staan dat je er zelf van kunt genieten.

Nee, dan kom je op Martinique, oooohh wat hebben die Fransen er toch goed aan gedaan om er gewoon een Franse provincie van te maken. Franse nummerborden, gendarmerie, charcuterie, bonjour en gewoon een BOULANGERIE, alleen het woord al doet je juichen van plezier. 
De baguettes, croissants of pain au chocolat glunderen je van achter de vitrine aan en smeken je om gekocht te worden.
De geur alleen al.
Ik heb een uur voor de deur gelegen om alleen al van de geur te genieten.






Nog een paar maanden prachtig mooie eilanden, mooie zeiltochten, snorkelen en genieten te gaan zonder goede bakkers en bakker Vreugdenhil uit Maasdijk heeft er weer een trouwe klant bij. 
Of het moet zijn dat we echt in Bénodet/Saint Marie in Bretagne Frankrijk blijven hangen, want daar is het echt als god in Frankrijk met iedere ochtend een heerlijk geurende baguette. 


4 opmerkingen:

Anneke zei

Ja lekker hè dat knapperige stokbrood. In Dominica moeten we dat maar weer afwachten.

Anoniem zei

We zullen bakker Vreugdenhil inlichten als jullie terug zijn en dat als er iemand voor de deur ligt dat jij het bent en ongevaarlijk bent haha.
Jeetje Hoe kan je zoiets "normaals" missen. Ik geniet van de verhalen en voor een veelddenker vertel je de verhalen heel smakelijk. Geniet van de pan zolang als je kan voor je het weet eet je weer spons.
Tot snel.
Grtjes Miranda

John zei

Ik lees dat jullie verhalen een poetische wending krijgen. Je beschrijft de kwaliteit van brood haast als een roman waardoor zelfs zoiets als brood een heel bijzondere betekenis krijgt. Maar ons wordt wel 1 ding duidelijk. Je kan gerust naar het caribisch gebied maar dan niet voor de broodnodige rust maar gewoon voor de rustieke mooie omgeving. Er zal daar dan ook wel sprake zijn van broodnijt. En kaas zal er ook wel van je brood gegeten worden want dat is het enige wat smaakt. Of weten zat dat ook te verknallen ( niet dat ik dat erg zou vinden. ) Toch hoor je vaak dat er veel net getrouwde stellen naar dat gebied gaan dus het witte brood zou dan toch goed moeten zijn. Nou nu genoeg gepraat over brood ( weten ze daar niet wat er in zit ) Misschien een depedance daar openen van bakker Vreugdehil. Dat kan zorgen voor een goede boterham. Hoppen jullie maar weer lekker verder naar het volgende eiland. Mijn b(r)oodschap: genieten!!!! Maar dat deden jullie al. Gr. John

Unknown zei

Als je je daadwerkelijk in allerlei varianten, van droog beschreven tot romantisch, kunt druk maken over brood, dan heb je veel tijd over. Of je leeft een luxe leventje, niet tijd- of plaatsgebonden. Met in het vooruitzicht dat je hiervan nog enkele maanden mag en kan genieten ..... ���� jaloers!

Een reactie posten